من مكتوب

April 28, 2008

مهاجرت ژن ها

Filed under: دردهاي اجتماعي — saeedlog @ 7:08 pm

تعداد زيادي از دوستاي خود من الان خارج از مرزهاي اين كشور زندگي مي كنند و نكته جالب اش اينه كه همشون بهترين هاي دانشگاهمون بودن . ما توي شهرمون يكي از بچه ها بود كه تو دبيرستان بهش مي گفتيم نابغه و خدائيش هم آدم عجيب غريبي بود . رتبه كنكورش هم 19 شد و رفت برق دانشگاه تهران و الان اون هم كاناداست . دانشگاه تورونتو . اگه بريد و يه سر به دانشگاه هاي كانادا بزنيد (فرقي نمي كنه كدومش . هر كدومشون رو انتخاب كنيد به حرف من مي رسيد ) تعداد خيلي زيادي استاد ايراني و دانشجوهاي فوق العاده موفق ايراني مي بينيد . در مورد دانشگاه هاي خوب آمريكا هم همين وضعه . يعني يه عالمه از بچه هاي زرنگ ايراني رفتن اونجا . مثلا من تو دانشگاه MIT يه عالمه از بچه هاي شريف رو مي شناسم كه باهاشون از طريق mail در تماس بودم .

نمي خواهم بحث “فرار مغزها” رو پيش بكشم و گلايه كنم از اين مسئله و افسوس بخورم براي ثروت هايي كه مي تونستن براي ايران توليد كنن و حالا براي يه كشور ديگه دارن توليد مي كنن و حتي نمي خوام افسوس بخورم كه مثلا اگه اينا مي موندن كشور ما چقدر اوضاعش بهتر از اوضاع كنوني بود ، بحث اصلي من ” فرار ژن ها ” ست .

معمولا الگوي ژنتيكي فرزندان تشابه بسياري به والدين داره و مثلا از يك پدر باهوش و يك مادر باهوش با احتمال بسيار بالايي يك فرزند باهوش متولد مي شه و بالعكس اش هم صادقه و اساسا يك پروسه طولاني بايد طي بشه تا ما به انسان هاي باهوش برسيم و حالا ما داريم اين انسان هاي باهوش كه طبيعت توان مندي هاي بيشتري را به نسبت سايرين به آنها بخشيده ، راحت و مفت و مسلم به كشورهاي توسعه يافته مي فرستيم (منظورم سياست هاي غلط مسئولين و اوضاع نابسامان كنوني است كه شرايط رو براي فرار ژن ها فراهم كرده ) . شايد اگه مسئله فرار مغزها به تنهايي بود اين مسئله چندان ناراحت كننده نبود چون مي شد اين گونه ادعا كرد كه ما در هر نسل تعدادي مغز داريم و مي تونيم از طريق آنها مسائل پيچيده كشورمون رو حل كنيم . ولي اين گونه نيست . و حاصل فرار “ژن ” ها كمتر شدن توليد افراد نخبه در محدوده جغرافيايي ايرانه و اين يك فاجعه بزرگتر از ” فرار مغزها ” ست .

كاري ندارم به بقيه . ولي من هم احساس مي كنم كه الگوي ژنتيكي در خور توجهي دارم . من هم ميخوام از اين كشور برم و فكر هم نكنم فرزندان من در كانادا و يا آمريكا تمايل داشته باشن كه الگوي ژنتيكي پدر رو برگردونن به كشور زادگاهش .

خيلي دلم ميخواد نظرتون رو در مورد اين مسئله بدونم .

2 Comments »

  1. سعید جون ناراحت نشو فقط یه شوخی بود.
    آدمی که طنز می نویسه دیگه نظرهاش هم طنز می شه.
    خوشحالم به من سر زدی. تو هم خوشحال باش.
    ژن من رو هم باید می بردن ولی کشف نشدم.
    واسه همینه که ایران از ژن هیچوقت خالی نخواهد شد.

    Comment by آردم — August 6, 2008 @ 12:20 am

  2. سلام
    به نکته ی خیلی جالبی اشاره کردی.معلومه که حاضر نیستن برگردن ایران …
    من خودم رو مغز نمیدونم اما خیلی با استعدادم تو خیلی از زمینه ها اگه بم عمرا واسه زندگی برگردم مگر در موارد خاص.
    اپ کردم.

    Comment by نیوشا — August 6, 2008 @ 12:20 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

