من مكتوب

May 3, 2008

مي شه بدون " خدا " هم زندگي كرد

Filed under: اظهار نظرها — saeedlog @ 6:56 am

ديگه بي خوابي ديوونه ام كرده . رفتم مثل ديوونه ها يك فيلم ديگه برداشتم نگاه كردم ، ” اشباح Goya ” ، ساخته Milos Forman ، با بازي تحسين برانگيز خاوير باردم و ناتالي پورتمن .

اين فيلم فقط يه سئوال قديمي رو توي ذهن ام دوباره پر رنگ كرد و اون اينه كه ” با تمام فجايعي كه به اسم ” دين و شريعت ” ، در تاريخ روي داده ، آيا بشر مي تونه باز هم از ” دين ” دفاع كنه و اون رو چيز مفيدي بدونه ؟؟؟؟

دادگاه هاي تفتيش عقايد ، جنگ قدرت ، فقر ، استفاده ابزاري از دين ، جنگ هاي ديني ، مبارزه با علم ، مبارزه با انديشه و …… ، اين ها همه حاصل دوران سياه مسيحيت بود و همين عوامل بود كه مردم اروپا رو به صرافت انداخت كه اساسا بايد ” مذهب ” رو قرنطينه كرد و فاصله اون رو با حكومت هميشه حفظ كرد ، همين ترس از بازگشت دوران سياهه كه باعث مي شه اين طور شديد سكولاريسم در اروپا طرفدار پيدا كنه و مردم اروپا حتي مصاديق كوچك ” مذهب ” رو هم در مكان هاي حكومتي تحمل نكنن . مثلا مساله حجاب در مدارس دولتي فرانسه .

كاش اين سئوال بنيادين كه ” از كجا آمده ايم ؟ ” و ” به كجا مي رويم ؟ ” رو مي شد بدون ” خدا ” هم جواب داد در اون صورت بشر اين همه رنج بي حاصل رو تحمل نميكرد .

15 Comments »

  1. واقعا برات متاسفم که مذهبی بودن رو بی کلاسی من دونی
    به نظر من تو این دوران مذهبی بودن یه افتخاره البته اگه فقط حرف نباشه

    Comment by خیط کننده — August 6, 2008 @ 12:20 am

  2. در خود واقعی خودت یه تاملی بکن .

    به خاطر صادر کردن این نظراته که زود به زود بیخوابی میزنه به سرت

    امیدوارم خودتو زود بیابی اون وقت همه چی حل میشه برات

    Comment by ... — August 6, 2008 @ 12:20 am

  3. سلام. وبلاگ جالبي داريد. خيلي خوبه كه هر كس با هر تخصصي كه دارد در كنارش به موضوعات اجتماعي حساس باشد.
    به وبلاگ ژرفا هم سر بزنيد. خوشحال خواهم شد. ممنون كه وبلاگتان را معرفي كرديد.
    پيروز باشيد.

    Comment by ژرفا — August 6, 2008 @ 12:20 am

  4. سلام… خوب کی مجبورتون کرده بیدار بمونین؟؟؟؟؟؟؟؟
    راستش این نسخه من بعید می دونم اینجا هم جواب بدهد…چون نسل پسرهای نجیب و سر به زیر هم مثل دایناسورها منقرض شده چه برسد به اون ور آبی ها که خدای نجابتن
    راستی من که اصلا نمی تونم تصور کنم اگه این قدرت بی حد و حساب را نداشتم و لحظه ای فکر می کردم خودمم و خودم در برابر این دنیای ظالم که زور من به هیچ کدوم از ظلم هاشون نمی رسد چه بلایی سر خودم می آوردم… فقط وقتی یادم می آید که من بنده خدایی هستم که هیچ اراده اش بی تحقق بخشیدن صورت نمی گیرد است که می توانم دوام بیاورم و با این نظریه هم تاحالا توانستم بر مشکلات بزرگی که سر راهم بوجود آمده یا بوجود آوردم یا بوجود آوردند فائق بیایم… اینکه از کجا آمدم و کجا می روم خیلی دغدغه من نیست… من بیشتر فکر می کنم که چرا آمدم؟!!!
    پیروز و سربلند باشی

    Comment by نفیسه — August 6, 2008 @ 12:20 am

  5. سلام دوست خوبم نمی خوام الکی بگم وب خوبی داری چون نشد خوب ببینمش به خاطر مشکلی که برام پیش اومده یه مدت نمیتونم حتی بشینم برای همینه که خوندنو نوشتنم به زوره اینا هم به مامان گفتم بنوبسه به جای من تا به همه دوستام همینو بدم نخندید ا اومدم ازت دعوت کنم از وب های من دیدن کنید البته اگه وقتشو داشتید اینشالله بعدا که حالم خوب بشه بازم میام پیشتون مرسی

    وب اول من یه وب دانلود بازی و فیلمه کم حجمه مثلا 700 مگ رو کردم 20 مگ
    http://www.cmesle.com

    وب دوم من که بعث افزایش بازدید وبلاگ ها میشه اونم به صورت رایگان البته لینکباکس نیست ا دایرکتوریه که خیلی پیشرفتس و 300 تومان بالای برنامه نویسیش پول دادم
    http://www.dir-link.com

    وب بعدی من که شامل دست نوشته هامه
    http://www.vahidtanha.parsiblog.com

    وب اخر من هم یه مکانه برای صحبت بین دختر ها و پسر ها با ادرس

    http://www.kalkalkhone.blogfa.com

    Comment by وحید تنها — August 6, 2008 @ 12:20 am

  6. سلام داداش
    وبلاگت رو ديدم … برام جالب بود… همه مشكلاتي رو كه مطرح ميكنين دارن ولي به شكل هاي مختلف … چه كنيم ديگه ؟ بايد سوخت و ساخت

    مواظب خودت باش / دوستدار تو . محمد

    Comment by محمد وند جليلي — August 6, 2008 @ 12:20 am

  7. با سلام

    من افسري هستم در داخل irexpert :
    http://www.irexpert.ir/?54666
    وبلاگ خوبي دارين اميدوارم كه در تمام مراحل زندگيتون موفق و شاد باشين ….

    Comment by M3hDi — August 6, 2008 @ 12:20 am

  8. با درود خدمت شما… وبلاگ جالبی دارین و البته عقاید جالبتر من آدم مذهبی نیستم ولی آدم بی دینی هم نیستم البته به نظرمن هیچ کس دردنیای کنونی انسان بی دینی نیست و حتی انسانهایی که دم از بی دینی و سکولاریسم هم می زنند در باطن خود مسائل دینی را تا حدودی قبول کردند و حتی مسائل دینی را بهتر ازمامسلمانان رعایت میکنند ولی عقایدی که شما در وبلاگ خود مطرح کردید دلیلش بیشتر مربوط به جو خفقان دینی است که متاسفانه در کشور ما بوجود آوردند و متاسفانه دین را زیرسوال بردند تاجائیکه به نظرمن در کشور ما فقط نمادی از دین وجوددارد و اساسا تمام مسائل بنیادین دین از بین رفته است و این حسی که در شما وجوددارد درقشر وسیعی از جامعه جوان ما وجوددارد و نسل متفکر و بااستعداد جامعه ما که الان باید بیشتر به مسائل پیشرفت کشور وجهان باشد درگیر مسائل دینی خوداست و در بهترین دوران جوانی به بی خوابی و هزار درد بی درمان مواجه شده است متاسفم برای خودمان…..

    Comment by بهمن — August 6, 2008 @ 12:20 am

  9. البته این شعر یه جورایی به زندگیم هم مربوط میشه

    Comment by شیرین — August 6, 2008 @ 12:20 am

  10. سلام دوست متخصص من
    اين دغدغه ها واسه خيلي از آدماست ولي در مواجهه با اون ميشه فقط به اين نكته اشاره كرد كه دين و مذهب هميشه بوده و خواهد بود اين كج فهمي ما آدما از دينه كه باعث ميشه اينجور تو ذهنمون نقش ببنده
    خيلي ها از اون به اوج ميرسند و خيلي از به اصطلاح متدينين هم نابود ميشن
    هر جور و با هر سليقه اي به اطراف و پديده هاي دور و برمون بندازين يه اثري از خداوند ميبينيم و بدون اون هيچ چيزي معني نداره و اصلا نميشه ناديده گرفت
    موفق باشيد گلم

    Comment by عبدالرحمان صالحی — August 6, 2008 @ 12:20 am

  11. تا دلت بخواد اسم به این قشنگی چیه نکنه سکینه و کبری قشنگه؟
    در ضمن خوبه بدونی معنی اسم من میشه پروانه و اسم مادر فریدون شاه هم بوده اینارو گفتم هم اطلاعاتت زیاد شه هم هواستو جمع کنی که داری با مادر فریدون حرف میزنی

    Comment by فرانه — August 6, 2008 @ 12:20 am

  12. مرسي محمد جليلي وند عزيزم كه بهم سر زدي . خوشحالم كردي
    بهمن جان ، من منظورم از " خدا " ، اون خدايي نيست كه پاسخ آدم ها به سئوالات بنيادين شونه . من بحثم خدايي است كه توسط مخلوقين خلق مي شه و بهش شخصيت هاي عجيب و غريب مي دن . مثلا خداي قرون وسطي كه با " يهودي " ها مشكل داشت . اگه اين " خدا " ، خداي بزرگه كه اصولا حتي با كافرها هم مشكلي نداره و اونها رو هم مخلوقات خودشون مي دونه و اونها رو هم دوست داره .
    و در جواب عبدالرحمن بايد بگم كه دين قصدش اصلاح آدم هاست و اصولا دين باعث مي شه كه آدم ها قابل اعتمادتر بشن . ولي من هر طور كه فكر ميكنم،مي بينم ، اديان كنوني اصلا قابليت اين رو ندارند كه حكومت كنند ، هر جور هم كه به دين نگاه كني باز هم مي بيني كه دين توانايي حكومت كردن نداره و ما جز حكومت پيامبر اكرم و حكومت موقت پنج ساله علي نمونه ديگه حكومت مذهبي ناب موفق نداريم كه مردم درون آن جامعه به احكام مذهبي-اجتماعي شون كاملا پاي بند باشند و از طرفي هم راضي به اين امر .
    به نظرم دين اصلا راه حل عملي اي براي اداره امور جامعه نيست ، ولي به عنوان مسكن خيلي خوب مي تونه عمل كنه ، اون هم در سطح فردي

    Comment by پول شيرين ايراني — August 6, 2008 @ 12:20 am

  13. سلام به نظز من باید تو همه کار خدا رو در نظر داشته باشی بهتره و مطمئن باشید هر چه بکارید همون رو درو میکنید هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک وبدکنی مرسی

    Comment by محمد زینی وش — August 6, 2008 @ 12:20 am

  14. یه پست گذاشته بودم قدیما : به زودی ثابت خواهد شد که خدا ساخته دست بشره نه بشر ساخته ی ید قدرت خدا.
    خدا رو از زندگیت بذار بیرون. مسئئلیت کارهات رو خودت بر عهده بگیر . زندگی جالبتر میشه. امتحانش مجانیه. مرسی از توجهت دوباره.

    Comment by فرشاد — August 6, 2008 @ 12:20 am

  15. دمت گرم خیلی حال کردم با این جملت:
    "كاش اين سئوال بنيادين كه " از كجا آمده ايم ؟ " و " به كجا مي رويم ؟ " رو مي شد بدون " خدا " هم جواب داد در اون صورت بشر اين همه رنج بي حاصل رو تحمل نميكرد ."
    خیالت راحت خدایی نیست.
    ولی آخرش هم باز زدی تو جاده خاکی چسبیدی به رسول و ائمه و …
    عزیز دل اگه تو فکر میکنی اسلام خوبه مسیحی هم میگه اون خوبه یهودی هم میگه اون از همه بهتره. آدمی که تو این قرن میخاد دینشو عوض کنه مثل کسی که خرش رو با یابو میخاد عوض کنه باش بره کره ماه.
    اگه این دوستان مذهبی ما هم جای پای منبر یک مشت مفت خور نشتن، دو تا کتاب میخوندند اینجور نمیگفتن، میفهمیدن این مزخرفات یک مشت مهمل بیش نیست.

    Comment by رام رام — August 6, 2008 @ 12:20 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

