من مكتوب

May 5, 2008

Le notti bianche

Filed under: تحليل — saeedlog @ 4:50 am

بازم درد هميشگي . بازم شب بيداري . گريزي از جاذبه شب نيست . شبها به اندازه روزها و چه بسا بيشتر و عميق تر زيبا هستند .

و اين بار ميخوام از يك اثر تحسين برانگيز بگم . شبهاي روشن ، منظورم شبهاي روشن اثر فرزاد مؤتمن نيست . منظورم يك نسخه اصيل تره . شبهاي روشن اثر لوچيني ويسكونتي است .
شبهاي روشن نام رمان جاودانه تئودور داستايوفسكي يه .
داستان يك مثلث عشقي يه . داستان يك احساس عميق نوستالژيكه . داستان يك عشق ريشه داره . هميشه مثلث هاي عشقي تراژيكه . اساسا عشق در ذات خودش تراژيكه

يادمه وقتي تازه اومده بودم دانشگاه ( سال 82 ) ، براي اولين بار اثر فرزاد مؤتمن (شبهاي روشن ) رو ديدم . بازي ها فوق العاده بود . ديالوگ ها استادانه بود و كارگرداني فيلم درخشان . اونقدر عاشق فيلم شده بودم كه چندين بار نگاهش كردم . ديالوگ هاش رو حفظ بودم . عاشق شده بودم ، من با اون فيلم زندگي كردم
و الان چيزي در حدود چهار سال از اون موقع مي گذره و من به مرور اعتقادم رو به عشق از دست دادم ، ديگه اون كسي نيستم كه نامه هاي عاشقانه اش دست به دست بين بچه ها توي دانشكده مي گشت و عشق اش زبانزد خاص و عام شده بود ، آره ، همه مي دونستند كه من عاشق شدم جز خود معشوق . افسوس
الان چهار سال ميگذره از اون دوران عشق هاي آتشين و من ديگه اون آدم سابق نيستم
امشب كه روايت سينمايي اصيل تري رو از رمان شبهاي روشن مي ديدم ، اون هم از نگاه يكي از نوابغ سينما ، ديدم كه چقدر فرق كردم . ديگه احساس درد سراسر وجودم رو فرا نمي گيره . ديگه از اين شكست عشقي قهرمان فيلم شوكه نمي شم . ديگه …

” Le notti bianche ” ، اثر لوچينو ويسكونتي (يكي از نوابغ سينما ) محصول سال 1957 ايتالياست . برگرفته از رمان ” شبهاي روشن” تئودور داستايوفسكي و با بازي تحسين برانگيز ماري شل و مارچلو ماسترياني .
خلاصه فيلم رو مي تونيد از imdb بگيريد و بخونيد و اونهايي هم كه فيلم شبهاي روشن فرزاد موتمن رو ديدن كه ديگه لازم نيست چون دقيقا همون داستانه ، تم داستان هيچ تغييري نكرده و صرفا جزئيات فرق كردن .

سينما خيلي عميقه ، سينما جايي يه كه عميق ترين انديشه هاي بشر رو مي شه بهش جان بخشيد و زنده كرد ، سينما زبان بيان ناممكن هاست . من عاشق سينما م

5 Comments »

  1. من او را به جای همه بر می گزینم
    و او می داند که من راست می گویم
    او همه را به جای من بر میگزیند
    و من می دانم که همه دروغ می گویند

    Comment by فاحشه کوچولو — August 6, 2008 @ 12:20 am

  2. سلام . کارتون خوب و جالبه . ما سیاوشی ها رو خوشحال می کنید اگه بهمون سر بزنید . شما می تونید با اد کردن ایدی زیر در یاهو به گروه بزرگ سیاوش قمیشی بپیوندید . و خوشحالمون می کنید اگه لینکمون کنید با نام ( استاد سیاوش قمیشی ) و به ما خبر بدید تا ما هم شما رو در قسمت دوستان سیاوشی قرار بدیم.

    id yahoo : siavashghomayshi90@yahoo.com

    بارون و دوست دارم هنوز چون تو رو یادم میاره……….
    حس میکنم پیش منی وقتی که بارون می باره………

    Comment by داریوش — August 6, 2008 @ 12:20 am

  3. سلام. جالب بود از اينكه امروز شما مرا ياد فيلم شبهاي روشن انداختيد. خيلي فيلم جالبي براي من بود و شايد چندين هفته بعد از تماشاي اين فيلم داشتم به موضوع فكر مي كردم. راستش اول هاي فيلم برام عجيب بود ولي يك كم كه گذشت جالبتر شد تا اينكه يك دفعه تموم شد و من كماكان علاقه مند.
    مرسي كه يادآوري قشنگي بود.
    موفق باشيد.

    Comment by ژرفا — August 6, 2008 @ 12:20 am

  4. سلام دست عزیز این دو فیلم ورمان شبهای روشن آثار ارزشمندین منتها من وقتی کتابش رو میخوندم با اینکه داستایوسکی رو دوست دارم اما از فیلمهایی که از روش ساختن بیشتر خوشم اومد وبلاگت هم خوبه واز خندنش لذت بردم
    راستی من هم ورودیه 82ام

    Comment by saeed sode — August 6, 2008 @ 12:20 am

  5. منم هر دو فيلم رو ديدم و رمان اش رو هم خوندم . منم بايد بگم كه از فيلم ايراني اش خيلي خوشم اومد . ولي بايد قبول كنيم كه اين فيلم ها هر چقدر هم خوب باشن باز هم از ايده فوق العاده داستايوسكي گرفته شدن و ارزش شون هيچ وقت نمي تونه از اصل اثر بيشتر باشه . هر چند رمان شبهاي سپيد چيزهايي داره كه فيلم ها اصلا نتونستن منتقل اش كنن .
    مرسي سعيد جان .

    Comment by پول شيرين ايراني — August 6, 2008 @ 12:20 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

