من مكتوب

May 13, 2008

….Being Perfect …..

Filed under: تحليل — saeedlog @ 10:34 am

اين روزا دچار گونه اي از آپاتي( بي تفاوتي ) شدم . هيچ موضوعي نيست كه دلم بخواد دنبال كنم . در آشفته بازار سياست هم هنوز اتفاق خاصي نيفتاده . در عالم سينما هم اثر جنجال برانگيزي معرفي نشده . دلم خوشه به اينكه هي برم سايت هاي مختلف و نظرات ديگران رو درباره سوتي هاي رئيس جمهور ، بخونم . در حالي كه دانشجويان دانشگاه دارن براي ميان ترم هاي عقب افتاده درس مي خونن ، من دارم از بي كاري مي ميرم و خيلي دلم ميخواست كه حداقل يه چند تا ميان ترم داشتم تا من رو از اين آپاتي شديد بيرون بياره . منتظر يه فاجعه هم هستم . منتظر نتايج كنكور كارشناسي ارشد . حتي نمي تونم درباره رتبه ام حدس هم بزنم . اونقدر خراب كردم كه اصلا دوست ندارم بهش فكر هم بكنم

زماني كه واسه كنكور مي خوندم و بعدش كه امتحان دادم به اين نتيجه رسيدم كه معمولا آدم هايي كه توي كنكور شركت مي كنند و قبول مي شند يا Good هستند يا Perfect . منظورم از Good اينه كه من هيچ مشكلي با فهميدن هيچ مسئله اي ندارم و هر مسئله اي رو اگه جلوم قرار بدند در زمان نامحدود مي تونم به ايده حل مسئله برسم و مسئله رو حل كنم . به عبارتي من كاملا مسلط به مفاهيم ام ولي صرفا در حد مفاهيم متوقف ماندم و هيچ طبقه بندي و جمع بندي اي از اين مفاهيم در راستاي حل مسائل ندارم . شما وقتي Good هستيد ، تنها مي تونيد از خودتون انتظار داشته باشيد كه اگر سئوالات بسيار شبيه سئوالاتي باشن كه شما قبل اونها رو حل كرديد بتونين در يك زمان كم حل كنيد .
اما Perfect به چه كسائي مي گند ؟ معمولا اين يك فاز بالاتر از Goodه . به عبارتي شما مفاهيم رو master شديد و حالا ميخواهيد بريد به فاز حل مسئله . معمولا در علوم مهندسي اين طوره كه بخش اعظم درك اين علوم نهفته در سئوالاتشه . يعني اگه ميخواهيد بگيد كه درك تون از درسي كه داريد ميخونيد كامله حداقل بايد تمام مسائل يكي از رفرنس هاي اون درس رو حل كرده باشيد و روي تك تك شون فكر كرده باشيد . هر سئوال در رفرنس هاي مهندسي نماينده الگويي از سئوالاته . و شما بايد تمام الگوهاي مهم رو ديده باشيد و روي تك تك شون فكر كرده باشيد .

معمولا اگر تلاش لازم براي رسيدن به مرحله Good مثل تلاش يك كوهنورد براي رسيدن به دامنه كوه باشه . Perfect به اندازه رسيدن به قله از اون كوهنورد انرژي مي بره .

توي مهندسي برق معمولا بچه ها همگي باهوشن و رسيدن به مرحله Good براشون خيلي راحته و شايد با خوندن يك يا دو بار رفرنس هاي مهم به اين مرحله برسن ولي رقابت اصلي در كنكور كارشناسي ارشد بين اونهايي است كه Perfect هستن . البته كمتر كسي رو ديدم كه توي تمام درس هاي مهندسي Perfect باشه ولي نمونه هاي زيادي رو ديدم كه توي يك يا دو درس مي تونن ادعا كنن كه هيچ مسئله اي نيست كه نتونن حل كنن . يه نمونه اش هم يكي از دوستام توي دانشگاه فردوسي كه براي درس سيگنال ها و سيستم ها چند تا كتاب نوشته و هنوزم كه هنوزه ، هر وقت مي رم سالن مطالعه مي بينم نشسته و يك كتابي مرتبط با سيگنال ها و سيستم ها ميخونه . اين يعني Perfect بودن .

من خودم رو آدم باهوشي مي دونم . اين رو از خيلي ها شنيدم و البته در مواجهه با آدم هاي ديگه هم مي تونم به راحتي پي به اين موضوع ببرم . همين باهوش بودن باعث شد كه من خيلي راحت صرفا با چهار ماه خوندن مداوم به مرحله Good برسم براي كنكور كارشناسي ارشد . ولي Attitude ام باعث شد كه نتونم از اين سقف شيشه اي بالاتر برم و نتونم به مرحله Perfect بودن برسم .

پنج شنبه يا حداكثر جمعه نتايج مي ياد ، نتيجه رو اينجا مي ذارم و مرثيه نامه اي هم برايش خواهم سرود : دي

10 Comments »

  1. يه كارت تبريك واسه خودتون بفرستيد
    هيچ وقت واسه هيچكي آرزوي بدي نكردم .اميدوارم سريعتر به مرحله perfect برسيد و ارشد هم به خوبي و خوشي اعلام بشه راستي شما كه ايراني هستيد چرا اين همه كلمات خارجكي؟!نكنه مث خيليا واسه كلاس گذاشتنه؟

    Comment by happy — August 6, 2008 @ 12:19 am

  2. راستش رو بخواي ، گاهي اوقات كلمه فارسي رو سراغ ندارم كه دقيقا بار معنايي اون كلمه خارجكي رو داشته باشه . ما از اونجايي كه خيلي چيزا توي فرهنگمون اصلا نيست واسش هم كلمه درست و حسابي نداريم .
    مثلا اسكيموها 44 واژه مخصوص براي " برف " دارن ولي ما كه فقط زمستان ها يه نيمچه برفي مي بينيم همين يه كلمه هم از سرمون زياديه .
    happy جان زياد گير نده به من . من اعصاب ندارما

    Comment by در جستجوي يك آغوش — August 6, 2008 @ 12:19 am

  3. سلام. از بی کاری ببین به نوشتن چه چیزایی رو آوردی
    پس این نتایج چی شد؟ ایشاال.. به زودی از بی کاری خلاص میشی!
    یادت نره خبر بدی
    قربونت.

    Comment by دلتنگ — August 6, 2008 @ 12:19 am

  4. به قول مامانم این کارا برات عبرت نمی شه تجربه می شه
    دوباره سعی خودتو بکن
    یکی نیست بگه تو که لالایی بلدی چرا بیداری … منم کارشناسی قبول نشدم

    Comment by آیدا — August 6, 2008 @ 12:19 am

  5. من آپ کردم ….
    بیای سر بزنی می فهمی چه چقدر گناه دارم

    Comment by آیدا — August 6, 2008 @ 12:19 am

  6. ______*#######*
    ____*##########*
    __*##############
    __################
    _##################_________*####*
    __##################_____*##########
    __##################___*#############
    ___#################*_###############*
    ____#################################*
    ______###############################
    _______#############################
    ________=##########################
    __________########################
    ___________*#####################
    ____________*##################
    _____________*###############
    _______________#############
    ________________##########
    ________________=#######*
    _________________######
    __________________####
    __________________###
    ___________________#[/

    Comment by آفتاب ایرانی — August 6, 2008 @ 12:19 am

  7. سلام. نمیدونم شما کدوم یکی از ادمهای مزخرف روی زمینی که عاشق دوست دختری اونم از نوع غیر قد کوتاهش. ولی هر کی که هستی

    لینک وبلاگمو از تو وبلاگ لجنت حذف کن.
    واقعا برای ادمایی مثل جنابالی که کور می یان و کور هم (ظاهرا) می رن متاسفم .

    Comment by ریما — August 6, 2008 @ 12:19 am

  8. آپم بدو بیا

    Comment by نیوشا — August 6, 2008 @ 12:19 am

  9. اسم بلاگت رو عوض کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    Comment by نیوشا — August 6, 2008 @ 12:19 am

  10. سلام جالب بود متن های شما ولی از چند بیت شعر در هر موضوع اگه استفاده کنید بد نیست قشنگ تر میشه

    Comment by پسر تنها — August 6, 2008 @ 12:19 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

