من مكتوب

June 24, 2008

اگزيستانسياليسم تراپي

Filed under: اظهار نظرها — saeedlog @ 2:01 am
” آنچه انسان ها را از پا در مي آورد ، رنج ها و سرنوشت نامطلوبشان نيست ، بلكه بي معني شدن زندگي است كه مصيبت بار است و معنا تنها در لذت و شادماني و خوشي نيست ، بلكه در رنج و مرگ هم مي توان معنايي يافت “
اين چند جمله رو از كتاب ” انسان در جستجوي معني ” دكتر فرانكل برداشتم .
برخلاف خيلي از دوستام كه به شدت تحت تاثير دكتر فرانكل و مكتب لوگوتراپي اش قرار گرفتن ، من چندان اعتقادي به اون ندارم ، و ريشه بسياري از روان نژندي ها رو همون چيزايي مي دونم كه فرويد و دنباله روهاش گفتن ، يعني تعارض بين غرايض سركوب شده و درگيري بين خودآگاه و ناخودآگاه . البته من رو زياد جدي نگيريد
 
هميشه اين سئوال رو توي ذهنم داشتم كه آيا اين نظريه درسته كه بشر چيزي جز محصول عوامل و شرايط محيطي ، اعم از اينكه داراي طبيعت زيستي روانشناسي يا جامعه شناسي باشد ، نيست ؟؟ آيا بشر محصول تصادفي اين عوامله ؟؟
جواب من به سئوال هاي بالا تا حد زيادي مثبته و شايد همين مسئله هم باعث شده كه آب من با دوستاي مذهبي ام توي يك جوب نمي ره ، به هر حال من فكر ميكنم كه من درست فكر مي كنم ، ولي اگه حق با اون ها باشه ، به قول همه شون ، توي اون دنيا چوب تو آستين ام مي كنن . فكرش هم آدم رو مرعوب مي كنه
 
 
6 Comments »

  1. بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم

    همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم

    شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم

    شدم آن عاشق دیوانه که بودم

    در نهانخانه جانم گل یاد تو درخشید

    باغ صد خاطره خندید

    عطر صد خاطره پیچید

    به ما هم سر بزنید

    Comment by مسافر — August 6, 2008 @ 12:20 am

  2. سلام
    خوبین؟
    فکر کنم جمله مربوط به گوته باشه البته فقط فکر می کنم
    به نظر منم شخصیت انسان و افکارش محصول طبیعت و محیطشه
    ممکن انسان معلول خیلی از اتفاقات باشه ولی علت اصلیش خداس.
    منم به افکار و عقاید شما احترام می ذارم فقط عقیده ی خودمو گفتم
    خوش باشین

    Comment by ویدا — August 6, 2008 @ 12:20 am

  3. من معمولا از واژه " خدا " كمتر استفاده ميكنم و ترجيح ميدم كه بگم " خالق "

    Comment by پول شيرين ايراني — August 6, 2008 @ 12:20 am








  4. Comment by سمیه — August 6, 2008 @ 12:20 am

  5. سلام…فکر کنم خیلی وقته نیومدم اینجا… اما خیلی عقب افتادم هااااااا
    من با اینکه اعتقادات مذهبی دارم اما به نظریه اگزیستانسیالیسم خیلی اعتقاد دارم… چون فرد گرایی را فکر می کنم اسلام هم قبول دارد… من باور دارم که همه انسان نیستند و هر کس به دلیل عوامل و شرایط همراهش با حتی برادر دو قلویش هم تغییر می کند و عدل خدا اینجاست که باهرکس متناسب با خودش برخورد می کند نه متناسب با همسایه اش… و این جای امیدواری است… زندگی هم یک معادله دو مجهولی نیست که به این راحتی ها بشود حلش کرد
    موفق باشین

    Comment by نفیسه — August 6, 2008 @ 12:20 am

  6. سلام
    ممنون از اینکه سر زدی

    Comment by دکتر مثبت — August 6, 2008 @ 12:20 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

