من مكتوب

June 30, 2008

TOEFL iBT

Filed under: همين جوري ها — saeedlog @ 2:28 pm
من ديروز 29 جولاي ميلادي و 9 تير شمسي آزمون تافل iBT دادم .
گفتم شايد بد نباشه از حال و هواي آزمون تافل كمي بگم تا شايد عبرتي باشد براي سايرين .
والله راستش رو بخوايد قبلا توي يه وبلاگي خونده بودم كه يكي از دوستان گفته بود كه آزمون بستگي مبرم به base زبان فرد داره و نه خرخوني هاي يه ماه قبل از آزمون . من توي اين آزمون به شكل روشني اين مسئله رو درك كردم .
تافل iBT از سال 2005 به عنوان آزمون رسمي تافل از سوي ETS ( موسسه برگزار كننده تافل ) معرفي شد ، فرق اين نوع تافل با نمونه هاي قبلي مانند PBT و CBT در اينه كه مهارت هاي تلفيقي بسياري درش مشاهده مي شه ، ضمن اينكه مهارت speaking هم به اون اضافه شده ، مثلا توي بخش speaking شما يه متن رو ميخونيد ، سپس يك conversation و يا lecture در اون زمينه رو مي شنويد ، سپس در مدت زمان يك دقيقه بايد در مورد وجوه اشتراك اين دو صحبت كنيد ، پس هر چقدر هم كه صحبت كردنتون خوب باشه ، اگر مهارت شنيداري و خواندن تون خوب نباشه كلا امتيازي رو نمي تونيد بدست بياوريد .
اگر چه PBT كه به نسبت با حال و هواي ايراني ها كه reading شون خوبه سازگارتره ، توي ايران هنوز هم برگزار مي شه ،اما من iBT رو آزمون بهتري مي دونم .
روش ثبت نام تافل به اين شكله كه اگه شما mastercard   و يا visacard  داريد و يا كسي رو در خارج از كشور مي شناسيد كه داشته باشه ، خيلي راحت مي ريد توي سايت ETS و ثبت نام مي كنيد ، اما اگه اين كارت ها رو نداريد ، مي آييد سنجش و يه فرمي رو پر مي كنيد و اونها شما رو به يه بانك كه كنار خود سازمان سنجشه و داراي بخش ” ارزي- ريالي” هست معرفي مي كنند و مي ريد اونجا و مبلغ معادل 160 دلار رو واريز مي كنيد و تاييديه اش رو به سنجش مي ديد ، سنجش به شما يه شماره مي ده كه مي تونيد بريد توي سايت ETS و توسط اون شماره به راحتي ثبت نام كنيد ، هنگام ثبت نام مي تونيد محل آزمون تون رو هم مشخص كنيد ، كه من خود سازمان سنجش رو انتخاب كردم ، ولي شهرهايي مثل اصفهان و شيراز و كيش و چند شهر ديگه هم هستند كه مي تونيد بريد و اونجا امتحان رو بديد .
كيفيت برگزاري آزمون در سازمان سنجش عالي بود ، مراقبين خوبي داشتند ، پذيرايي شون خوب بود ، سيستم تهويه شون عالي بود ، نور كافي بود ، كامپيوترشان بدك نبود و خلاصه من كه راضي بودم .
امتحان تافل يه امتحان استاندارده و سطح اش كاملا مشخصه و شما با زدن دو يا چند تست مشابه كه كتاب هايي مثل Barron’s و Longman  براي مخاطبينشون فراهم كردن مي تونيد كاملا به حال و هواي آزمون پي ببريد ، و مطمئنا آزمون اصلي از آزمون هاي آزمايشي نه سخت تره و نه آسون تر .
وقت آزمون به گونه اي طراحي شده كه من هيچ كسي رو نديدم كه وقت كم آورده باشه . مي تونيد به دقت سئوال ها رو جواب بديد و نگران وقت هم نباشيد . چون به اندازه كافي وقت هست و اين يكي از نقاط روشن اين آزمونه .
معمولا بخش listening   بخشي يه كه همه توش مي لنگند و مي ترسن ، ولي listening   تافل فوق العاده استاندارد و قابل فهمه ، برخلاف IELTS كه من اصلا نمي فهميدم چي مي گن و كلا گيج شده بودم ، اين رو هم بگم كه من قبلا IELTS  امتحان دادم و نمره ام 6.5   شده . اگه بخوام IELTS رو با TOEFL مقايسه كنم بايد بگم كه تافل مثل پژو 206 مي مونه ولي آيلتس مثلا پژو 405 ، به عبارتي تافل يه محصول با طراحي زيباست ، زياد شما رو اذيت نمي كنه ، كم مصرفه ( يعني يه ماه خوندن كافيشه ) ، در صورتي كه IELTS طراحي اش معمولي يه ، چندان ابتكاري توي طراحي اش نمي بينيم . خيلي آيتم هاش جون دار و آكادميكه و اشكت رو معمولا در مي ياره . خيلي معتبره چون پشتوانه اش دانشگاه كمبريج انگليسه .
من از خود آزمون خيلي راضي ام ، خيلي خوب برگزار شد ، خيلي استاندارد بود ، با تصور من هم نسبت به آزمون همخواني داشت . 
توي كنكور سراسري ارشد من يه چيزي رو ياد گرفتم و اون اينكه اون چيزي كه مهمه مطالعاتت توي يه پروسه طولاني مدته و چندان نتيجه آزمون ات تحت تاثير اون خر خوني هاي دو – سه هفته آخر نيست و دقيقا اين رو من به عينه توي اين آزمون هم ديدم . من دقيقا سه هفته آخر رو لاي هيچ كتابي رو باز نكردم و كاملا مطمئن بودم كه زياد هم لطمه نميخورم و دقيقا هم همين اتفاق افتاد . پس شما هم اگه پايه قوي اي نداريد و انتظار داريد با يكي دو ماه خوندن نتيجه خيلي خوبي بگيريد ، سخت در اشتباهيد ، هر چند شايد ماكزيمم بتونيد نمره حداقل مطلوب رو بگيريد (75-80(  . پس سعي كنيد پايه تون رو قوي كنيد .
من كتاب هايي رو كه خوندم براي آزمون رو پايين ليست ميكنم شايد به دردتون بخوره
TOEFL BARRON’S PBT                                                              8000t
TOEFL BARRON’s iBT  (compact version)                                5000t
TOEFL reading ARCO                                                                 2500t
TOEFL reading PETERSON’S                                                     2000t
Essential words for TOEFL  BARRON’s                                     4000t
TOEFL Essays                                                                               3700t
Inside the TOEFL iBT KAPLAN                                                 4500t
Oral reproduction of stories                                                           2500t
Test Preparation Kit ETS                                                              4000t
اينا اونايي هستن كه خودم خريدم و قيمت هاشون رو هم مي دونم ولي چند تا كتاب خيلي خوب ديگه مثلا Mosaic1,2 رو هم خو
ندم كه خيلي جا

4 Comments »

  1. بهترين نوع ژل جنسي براي مردان با چهار كار برد . اين ژل داراي چهار كارآيي بزرگ كنندگي و كلفت كنندگي ، افزايش ميل و شهوت جنسي و همچنين موجب طولاني شدن مدت انجام عمل جنسي و نيز ضد عفوني نمودن ناحيه جنسي مي باشد .

    Comment by بهترین ها — August 6, 2008 @ 12:20 am

  2. امیدوارم نمرهی عالی بیارید.از نوشته هاتون هم بی نهایت ممنون.خیلی اطلاعات خوبی بود.چون خودم میخواستم ازتون راجع به تافل بپرسم.متشکرم.

    Comment by هستی — August 6, 2008 @ 12:20 am

  3. امتحان من خوب نشد ولی همین طوری بود که شما نوشتین با تشکر فراوان

    Comment by حمید — August 6, 2008 @ 12:20 am

  4. سلام
    امیدوارم خوب خوب باشی ساعد جان
    به فکرتیم داداش

    Comment by سامرند — August 6, 2008 @ 12:20 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.